Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl
Menu

Partnerzy Specjalni:



  
Avatar użytkownika
Kociebor
Ojcomatka
Narrator
Miano: Kociebor
Profesja: Dosłownie żywa broń
Płeć: Mężczyzna
Korony: 70
Szylingi: 0
Pensy: 0
Strzały / Bełty / Pociski: 0
Posty: 229
Dołączył(a): 13 maja 2015, 22:46
Kociebor

Postawowe techniki kowalskie — Karlheinz Segert (Podgląd)

Postprzez Kociebor » 01 lip 2017, 18:21

Postawowe techniki kowalskie


Karlheinz Segert


iektórzy mają kowalstwo za nic wielkiego, za sztukę tłucznia młotkiem co i każdy głupi potrafi. Jak wielki jest ich błąd pokazuje skala cen wyrobów wszelkich kowali o wyrobach mojej kuźni już nawet nie wspominając. Gdyby każdy to potrafił ceny nie były by tak wysokie, a patrząc na ceny rudy nie jest to kwestia materiału. Samo wyrobienie mięśni trawa lata a nauczenie się technik na tyle by miały jakiś porządny kształt otrzymywane narzędzia i 7 miesięcy. Ale znaczniej szybciej to idzie jak już wiesz co nie co na ten temat.

Kto najszybciej zostanie kowalem, stolarz, stolarze mają już wyrobione mięśnie, wojowie pewnie też, szczególnie ci co walczą toporem. Drwale też siły mają dość choć stolarz najlepszy. Stolarz jednak najlepszy bo prócz siły precyzji ma dość.

Na początek kowadło powinno być na wysokości pachwin. Zakładam że palenisko już macie i inny sprzęt.
Pierś trzymacie prosto, plecy wyprostowane lekkie pochylenie. No o i najważniejsze musicie stać na równej stabilnej powierzchni.

Podstawową techniką jaką należy opanować jest wydłużanie materiału. Polega to po prostu na zmniejszaniu szerokości i wydłużaniu elementu. Najszybciej jest na powierzchni która tworzy coś w rodzaju walca. Zazwyczaj jest to róg kowadła. Umieszczamy nań element i bijemy, ważne to uderzać pod kątem prostym do powierzchni na samym wierzchołku walca tak by w idealnej linii był wydłużany element, wierzchołek bitni i młotek. Nie należy uderzać wiele razy, materiał dość szybko poddaje się uderzeniom. Aby było szybciej można oczywiście użyć wypukłego młotka. Cały proces jest też wykonalny na płaskiej bitni. Wtedy wystarczy tylko uderzać materiał dużo dłużej utrzymując kąt prosty do lini. Co dwa uderzenia obracamy detal. Dzięki temu detal równomiernie się wydłuża.

Drugą techniką jest spęczanie, dzięki niej właśnie możliwym jest wyrównanie elementu który przed chwilą wydłużaliśmy. Ustawiamy element prostopadle i uderzamy w prostopadły element na linii, bitnia — element. Im bardziej równo uderzymy młotkiem tak by spód młotka był równoległy do podstawy tym lepszy uzyskamy efekt. Można również w ten sposób skrócić materiał uderzając w prostopadły element. W zależności od tego które miejsce podgrzewamy wpływamy właśnie konkretnie na nie. Nagrzewanie tylko w jednym miejscu pozwala też na wiele różnych wariancji no. Pogrubić tylko jedną część i zmniejszyć szerokość drugiej. Można tak uzyskać klin. Dzięki nagrzewaniu miejscami uzyskujemy też lepszy chwyt.

Aby wyrównać powierzchnię wystarczy położyć element równolegle i uderzać. Za każdym razem ważne jest by płaszczyzna młotka i kowadła były idealnie równoległe.

Za pewne zastanawia was co się stanie jeśli nie będziecie np. wydłużać odpowiednio elementu. Otóż jeśli będziecie być tylko z jednej strony zegniecie go w łuk co może być całkiem przydatne. Wszelkiego rodzaju zaginania, wyginania, tworzenie ślimacznic, serpentyn, haczyków. Możemy uzyskać poprzez ułożenie części detalu na bitni lub rogu kowadła i uderzając w część poza kowadłem. Możliwe jest również wygięcie po zaklinowaniu w otworze elementu. Tutaj ogranicza was tylko wasza finezja.

Do wybijania otworów w materiale potrzebujemy specjalnego narzędzia, czyli wybijaka. Jest to metalowy szpikulec którym przebijamy materiał wybijając otwór. Jeśli chcemy uzyskać prostą dziurę bez pogrubiania po bokach wystarczy umieścić element nad otworem i wbić w niego np. gruby gwoźdź do zbijania krokwi lub mniejszy w zależności od potrzeby.

Ważne jest odpowiednie dobranie młotka jak i tego jak uderzamy. Cięższy młotek jak można się domyślić działa z większą siłą. Nie zawsze jednak szybciej oznacza lepiej. Uderzając cięższym młotkiem bądź mocniej uzyskujemy większe odkształcenie kosztem dokładności. Uderzając słabiej odkształcenie jest mocniejsze.

Techniki kowalskie są proste do nauczenia i wymagają tylko nieco wprawy, prościej jest je pojąć, gdy zobaczymy je na własne oczy. Schematy i ryciny są bardzo w tym celu przydatne...

Znajdziesz tu opis większości technik kowalskich oraz spis narzędzi jak i kilka pomysłów ja wykonanie prostych narzędzi jak nóż. Książka tania i popularna. Dzięki renomie Hartowanych Młotów bardzo często moją ją spotkać u większości kowali, nawet tych nie pracujących dla nich. Przeznaczona jednak bardziej dla początkujących nie nadmienia ich sekretnych technik lecz tylko podstawy. Pozwala jednak zaoszczędzić czas na naukę czeladników. Nie jest zbyt długa.



Autor: Skarlheinz Segert
Rok wydania: 1511
Dostępność: Szeroka, łatwa do zdobycia prawie wszędzie, na bazarach jak i w bibliotekach. Uważana za jedyny dostępny podręcznik Hartowanych Młotów potwierdzony ich renomą.
Cena: od 1 do 5 koron
Efekt: Zdobycie umiejętności Kowalstwo (Poziom 1), Czyli wytwarzania wyrobów wszelkich przy użyciu kucia oraz kilku powiązanych technik. Częściowo przydatne do ślusarstwa. (Posiadając hutnictwo i kowalstwo naraz bonus do obu zdolności zwiększa się o 5% szans na krytyczny sukces)
(Posiadając kowalstwo otrzymujemy bonus do nauki ślusarstwa o 15%. [/quote]
Obrazek

Zaloguj

cron